Problemer med AirTies boligpakke

  28.12.17

 

Viktig melding fra importør til forhandlere og kunder som bruker AirTies.

Siden 9. desember har det kommet inn enkelte rapporter om problemer med å koble til AirTies Air 4920. Vi vet at det er forferdelig frustrerende. Problemet har høyeste prioritet hos produsenten AirTies, som jobber på spreng med å finne en løsning og holder oss oppdatert daglig inntil problemet er løst. Problemet kan arte seg på litt forskjellige måter, men felles for alle tilfeller er at det å omstarte den AirTies-enheten som er kablet til ruter eller hjemmesentral, er en midlertidig løsning for å få nettverket til å fungere igjen. Enheten kan bruke litt lengre tid på oppstart enn normalt.

Vi beklager problemene så mye og lover å kommer tilbake med bedre nytt så snart vi har det!

 

Statusoppdateringer:

Tirsdag 16.01.18
Ingen ny oppdatering fra Airties før i morgen, men vi ønsker å dele denne artikkelen fra Digi. Den forklarer årsaken til problemene som oppstår. Det er Cast teknologien til Chromecast som er utfordringen. 

Les hele artikkelen hos Digi.no her.

 

Onsdag 10.1.18
Distributør har mottatt ny firmwareversjon fra Airties. Denne testes nå hos utvalgte kunder.

 

Onsdag 3.1.18
Vi venter nå på en ny firmwareversjon fra AirTies som implementerer fiksene som har vært under uttesting de siste dagene. Den vil i første omgang bli tilbydt en håndfull utvalgte testere for å sette den nye firmwaren på prøve. Er denne testingen vellykket, vil fiksen tas inn i en firmwareversjon som kan rulles ut til  sluttkunder så snart som mulig, men kontrollert testing kommer naturligvis først.

Vi minner nok en gang om uttalelse fra AirTies med mer informasjon om bakgrunnen for problemene.
Se: https://eyenetworks.no/airties-smart-wifi/wifi-problemer-desember-2017

 

Søndag 31.12.17
Airties er nå i gang med uttesting av første firmwaretestversjon. Arbeidet vil fortsette langs to spor:
1. En løsning som kan implementeres så snart som mulig. Hvis firmwaren som nå testes, ikke forårsaker problemer, vil den bli delt ut for kontrollert testing i nær fremtid.
2. Langsiktig løsning som også involverer chipsetprodusent Broadcom og Google.

 

Torsdag 28.12.17
Distributør har i dag mottatt en offisiell uttalelse fra AirTies, som nå identifiserer den antatte rotårsaken offentlig. Vi har valgt å legge uttalelsen ut her, sammen med enkel informasjon til sluttbrukere om problem og midlertidig løsning: https://eyenetworks.no/airties-smart-wifi/wifi-problemer-desember-2017

 

Onsdag 27.12.17
Distributør har hatt sin daglige oppdatering med AirTies.

Det jobbes videre med to parallelle spor:
1. En kortsiktig løsning som kan rulles ut så raskt som mulig.
2. En mer langsiktig løsning som involverer Broadcom/Google.

AirTies R&D fortsetter å teste ut mulige løsninger på wifi-problemene, mens ledelsen kommuniserer med Broadcom om Google.

 

Mandag 25.12.17
AirTies mener nå å vite at årsaken til wifi-problemene vi har sett de siste ukene, er en oppdatering av Google Cast-applikasjoner for iOS, OS X, Windows, Android, Chromecast og Google Home. Oppdateringene ble rullet ut fra 5. desember.

Problemene med å koble til AirTies-nettverk ble først oppdaget i Norge få dager senere, men det har etter hvert kommet inn rapporter fra andre land, og det er også flere rapporter som tyder på at flere produsenters mesh-produkter og rutere er rammet, blant annet Netgear, TPLink og Google WiFi.

Det foreligger fortsatt ingen løsning, men AirTies har innledet samtaler med chipset-produsenten Broadcom, som vil håndtere dialog med Google om endringer på deres side. Broadcom og AirTies ser naturligvis også på behov for endringer på egne produkter.

 

Fredag 22.12.17
Airties og distributør samarbeider nå med en rekke kunder om diagnostikk og feilsøking. Distributør har hatt sin daglige oppfølging med AirTies R&D, som fortsetter å jobbe med og teste konkrete teorier og analysere testresultater. Det foreligger dessverre fortsatt ingen løsning på problemet.


Torsdag 21.12.17
Det foreligger dessverre fortsatt ingen løsning på problemet. Distributør har hatt sing daglige oppfølging med AirTies R&D, som undersøker flere konkrete teorier om hva som skjer. Vi vil selvfølgelig dele alle resultater så snart de er konkrete.

 

Tirsdag 19.12.17
Det foreligger dessverre fortsatt ingen løsning på problemene. AirTies har eskalert saken internt til høyeste nivå og prioritering. Det jobbes kontinuerlig et tverrfaglig team med ingeniører med å finne kilden til problemet. Situasjonen behandles som kritisk, og distributør har møter per telefon minst én gang per dag med både ledelse og teknisk team.

Det arbeides med flere teorier i parallell, der vi ser på sammenhenger mellom oppførsel, konkrete målinger, klienter tilkoblet AirTies-nettverkene og ulike gateways. Distributør jobber aktivt med AirTies og flere kunder, for å finne problem og løsning før jul.

 

Fredag 15.12.17
Problemene ser ut til å ha startet rundt lørdag 9. desember. 

AirTies sendte umiddelbart en Field Application Engineer til Norge, som sammen med distributør i Norge har brukt denne uken til å besøke sluttbrukere rundt om i Norge med disse problemene for å samle informasjon. Dette har høyeste prioritet hos AirTies, selv om problemet bare oppleves i Norge. AirTies Research & Development jobber med saken.

Vi ser at problemet

• bare ser ut til å berøre 5 GHz-båndet. Eldre klienter som bare støtter 2,4 GHz og er tilkoblet kablet AirTies-enhet vil derfor fungere selv om 5 GHz og mesh er nede.
• kan oppstå på enkeltbokser (forsterkere), mesh med to enheter, og boligpakken.
• berører alle typer klienter (Android, iOS, Windows, Mac og Linux er det vi har fått bekreftet så langt)
• oppleves på forskjellige måter, avhengig av klienten. Mobiltelefoner som har en "Smart Wifi" funksjon el. likn., vil oppdage at de ikke får IP og hoppe til 4G. Windows, Mac OS og Android kan få et utropstegn på wifi-signal-ikonet. 

Midlertidig løsning:Det er som oftest den kablede Air 4920-enheten som får problemer. Å reboote den vil løse problemet midlertidig. Vi ser også at noen ganger vil 5 GHz LED på Air4920 blinke rødt, men ikke alltid, så dette kan ikke brukes for å se om noe er galt.