Service

Feilretting internett

Om du opplever problemer med din internettforbindelse, viser erfaringene at de fleste uregelmessigheter skyldes feil ved eget utstyr. Tregt internett kan komme av mange årsaker. Først bør man se til at man får den hastigheten man betaler for. Det gjør man via hastighetstest på internett. Skal man ta en slik hastighetstest så MÅ man gjøre det på følgende måte:

1. Koble datamaskinen din direkte til vårt modem med kabel.

2. Benytt alltid faststrøm på bærbare ved test. Mange bærebare PC-er begrenser netthastigheten når den benytter batteri.

3. Restart modemet ved å ta ut strømmen i ca. 10 sekunder før du setter den inn igjen.

4. Dersom du har mulighet til å skru av det trådløse nettverket på maskinen mens du tester, så gjør det. Evt. ta ut strømmen på den trådløse routeren din.

5. Gå deretter inn på nettsiden www.nettfart.no og kjør testen. Test gjerne også mot www.speedtest.net

6. Sørg for at datamaskinen er fri for virus, spyware, ad-ware og lignende.

7. Hvis datamaskinen er eldre enn 4-5år kan det være at datamaskinen går noe tregt. Du bør vurdere å ta en ”rensk” på datamaskinen og eventuelt oppgradere datamaskinen.

Da skal man få svar på hvor rask internetthastigheten din var når du testet. Sammenlign resultatet med det du betaler for. Får du lavere hastighet enn det du betaler for så gjør følgende:

1. Ta testen en gang til, send skjermbildet i en e-post til firmapost@modumkabeltv.no hvor du også legger frem feilbeskrivelsen.

2. Prøv gjerne hastighetstesten i Sikkerhetsmodus på din PC. Det gjør du ved å trykke F8 under oppstart av maskinen og velg sikkerhetsmodus med nettverk.